Studioprojektet

Jönåkers Golfklubb bygger en Golfstudio som planeras att stå klar under våren 2024.

Syftet med en Golfstudio är en satsning på Idrotten Golf och att vår klubb ska få en året-runt-verksamhet, där våra medlemmar kan ha tillgång till golfspel hela året.

Vi gör en särskild satsning på ungdomar och seniorer 60år+, men kommer även ha Grupp och tema träningar, simulatorgolf och simulatortävlingar samt privatlektioner  och klubbutprovningar. Det kommer även finnas möjlighet till klubbevenemang samt företags och VIP-kvällar.

Golfstudion skiljer sig lite mot många andra  Vår studio är planerad på 120 kvm mot 75 kvm som är vanligt på många andra klubbar. Det kommer finnas möjlighet till 4 st slagplatser alternativt två st simulatorplatser samt plats för puttning och kortare chipslag. Även enklare form  av fys och rörelseanpassad träning för just golf är möjlig.

Finansiering av Golfstudion är genom att vi fått ett beviljat bidrag från Arvsfonden på 70% av totalkostnaden. Det är ca 1 680 000kr i bidrag. Sedan ska klubben finansiera de resterande 30 % som är ca 500 – 550 000kr.

För att vi ska kunna finansiera klubbens del av kostnaden så har vi arbetat  med att få in ytterligare bidrag och sponsorintäkter. Vi har fått in cirka 280 000kr  Resterande del behöver då finansieras genom banklån eller om möjligt ur klubbens kassa.

Förutom att klubben får en året-runt-verksamhet så ges vi möjlighet att kunna rekrytera ytterligare utbildad tränare till klubben. Dagens tränarkår räknar med att en klubb har en Golfstudio som komplement till övriga träningsområden, så med en Golfstudio så blir klubben mer attraktiv i rekryteringen av bra tränare.

Vi stärker även anläggningen och kan erbjuda en väldigt bra och modern träningsanläggning.