Golfbana med anor

Välkommen till en familjär klubb med en genomarbetad och välskött golfbana. När Jönåkers Golfklubb bildades för trettio år sedan var det i en tid då golfen blivit en alltmer folklig sport. Medlemmarna strömmade till och utvecklingen var mer eller mindre explosionsartad. Idag utmärker sig klubben med sin familjära, öppenhjärtiga, otvungna atmosfär.

Historien om oss

Det började med att markägaren Pentti Aulin fick en tanke när han satt på sin traktor och blickade ut över ägorna. Kanske var det ändå golfbana han skulle satsa på istället för att plantera skog på ägorna. Att bygga en golfbana görs dock inte i en hast; detaljplanen för banan antogs hösten 1990, på våren fick man bygglov och då kunde de stora schaktarbetena starta. 2 hål 1-9 stod klart under 1992 och fem år senare, 1997, hela 18-hålsbanan. Tommy Arwidson är klubbchef för Jönåkers Golfklubb och han har varit med i klubben i 29 år.

– Korthålsbanan hade just öppnat när jag blev medlem och jag minns att de första gästerna var två japaner som veckan innan spelat på Pebble Beach i Kalifornien som anses vara en av världens finaste banor – man kan bara föreställa sig hur de upplevde dessa kontraster, säger Tommy. Klubben byggdes upp av entusiastiska medlemmar som jobbade ideellt för klubben. Ingenting var omöjligt.

Det som gör Jönåkers Golfklubb populär är vår familjära, öppenhjärtiga och otvungna atmosfär. Till detta ska naturligtvis läggas en mycket välskött golfbana omsluten av vacker natur. Här finns även en välsorterad golfshop och inte minst en restaurang med god husmanskost som är populär såväl hos golfare som andra besökare i Kiladalen.