Golfregler

Sedan januari 2019 gäller nya regler för golfspel och det är en hel del som är ändrat. I den största uppdateringen av regelboken sedan 1952 har 34 gamla regler blivit 24 mer moderna, som är snällare mot den vanliga golfarens slarvfel på banan och sätter fokus på speltempo.

Med de nya reglerna får du bland annat:

• putta med flaggan i hål
  • leta boll i max tre minuter
  • droppa från knähöjd i ett lättnadsområde
  • plocka bort lösa naturföremål överallt på banan
  • grunda klubban i röda och gula pliktområden
  • laga spikmärken på green
  • en uppmuntran att spela i fel ordning för att spara tid
  • byta boll när du droppar

Ingen plikt om:

• din boll träffar dig själv eller din utrustning
  • du slår ett dubbelslag
  • du råkar rubba din boll medan du letar
  • du råkar rubba din boll på green

Läs på inför säsongen:

Gratis regelapp
Ladda ner Rules of Golf 2019 i mobilen så har du alltid regelboken på svenska med dig i fickan. Den finns både i Google Play (Android) och i App Store (Apple iOS).

Digitalt material
Filmer, poddar, bilder, skisser och hela regelboken digitalt på svenska hittar du på golf.se

Köp regelboken
Den tryckta regelboken finns att köpa på klubben från och med maj månad för 39 kronor.

Regelfilmer
Svenska Golfförbundets Youtube-kanal finns 24 filmer med de viktigaste regelnyheterna.