Seniorgolf

SENIORGOLF

Välkommen till årets Seniorgolf!

Den 22 april startar årets seniorgolf! Det är bl. a. gemenskapen, friskvården och vår fina bana som gör att över 50-70 seniorer deltar – i varierande utsträckning.
I seniorgolfen kan du spela golf under varierade former i sällskap med andra seniorer i en opretentiös, ledig och kamratlig golfsamvaro. Den sociala gemenskapen är viktigare än tävlingen. Alla som är födda 1964 eller tidigare är välkomna att delta.

Vi spelar såväl individuellt som i olika lagformer. Hur mycket du vill spela avgör du själv.

Seniorgolfen spelas måndagar och torsdagar enligt fastställt schema. Drygt 30 speltillfällen finns detta år- förutom avslutningstävlingen. Någon vecka kan vi ha speluppehåll och andra veckor spelar vi endast en gång. Normalt är första start 08:00, men någon enstaka gång startar vi först efter lunch.
Något spel på annan bana har vi nuläget inte fastställt, men sådan kan tillkomma under säsongen. Tio rundor med seniorgolf ger dig rätt att spela avslutningstävlingen – torsdagen den 4 oktober.
.
Årets nyhet är att du, vid alla individuella spel, kan välja 9 eller 18 hål. Vid lagspel gäller dock 18 hål för alla. En annan nyhet är att vi återgår till att bara ha en klass. Vi spelar därjämte betydligt fler lagtävlingar än vi gjorde förra året.

Det här gäller:

• Spelavgiften är (oförändrat) 30 kr per speltillfälle, oavsett om du spelar 9 eller 18 hål.
• Spelavgifterna sparas under året och möjliggör ett fint prisbord vid avslutningstävlingen. Då belönas också de som lyckats bäst under hela säsongen, d.v.s. fått flest poäng i ”order of merit.”
• Spelavgiften swischas den dag du skall spela.
• Klubbens swischnummer är 1235532700. Ange senior och ditt namn.
• Vi använder scorekort. Signerat scorekort läggs, efter ronden, i brevlådan vid kansliet.
• Deltagande i minst 10 speltillfällen (9 eller 18 hål) ger dig rätt att spela avslutningstävlingen den 4 oktober.
• Obligatorisk föranmälan i GIT-systemet (9 eller 18 hål) via golf.se. Sök upp Seniorgolf 9 eller 18 hål och anmäl dig – senast kl 12.00 dagen innan spel. När anmälningstiden är slut kan du inte ändra ditt val av antal hål. Lagt kort ligger!
• Start efter anmälningsordning, individuell anmälan. Startlista publiceras senast kl. 18.00 dag före tävling. Vi spelar oftast trebollar.
• En person från seniorkommittén, startern, äger rätt att vid extremväder ställa in, avbryta eller korta ned planerad 18-hålsrunda. Extremväder kan t.ex. vara hälsovådlig värme, åska, ösregn och/eller kraftig vind. Vi har ambitionen att sådan info genast skall meddelas per mejl.
• All info finns i PM:et du just nu läser (anslås vid incheckningen innanför entrén). Till skillnad mot tidigare lägger vi inte ut en ”lapp” med dagens spelform m.m. Däremot kan info om tillfälliga lättnader o.dyl. publiceras där. PM:et finns även på klubbens webbsida (”tävla/seniorgolf”).
• Startavgiften i avslutningstävlingen inkl. lunch är just nu beräknad till 200 kr. och för deltagande krävs minst tio spelade seniorgolfsrundor.
Lunch vid prisutdelningen ingår i startavgiften.

Spelformer – här följer en beskrivning av de olika tävlingsformerna i årets spel
Poängbogey: behöver inte förklaras
Scramble: alla spelare i bollen slår varsin boll från tee. Laget väljer och markerar bästa boll och alla slår från den platsen, etc. Slaggolf.
Slaggolf : Spelaren räknar antalet slag, dock maximalt fem över par på resp. hål.
Poängbogey 9 bästa, 3 sämsta: I resultatet räknas dina 9 hål som du fått högst poäng på plus de 3 hål du fått lägst poäng på. Poängbogey.
Bästboll 3-manna : Tre spelare spelar varsin boll och det bästa resultatet på varje hål räknas in i lagets score. Poängbogey.
Poängbogey herrar blå: Herrar slår från blå tee. Damer slår från valfri tee.
Poängbogey alla blå tee: Även damer spelar från blå tee.
Slagtävling håla ut: alla slag räknas. Du hålar alltså ut din boll på samtliga hål.
Tre klubbor + putter. Gäller både herrar och damer. Valfri tee. Poängbogey.
Herrar två klubbor + putter, damer tre klubbar + putter: Du får alltså endast använda dessa valda klubbor under ronden. Valfri tee. Poängbogey.
Rumble 3-manna: Ett resultat räknas på hål 1-6, två resultat på hål 7-12, tre resultat på hål 13-17 och samtliga resultat på hål 18. Poängbogey

Resultat från seniorgolfen

Hittar du genom att söka i tävlingsmodulen som är kopplad till GIT-systemet.
Kontrollera att datumspannet är korrekt och sök på Södermanland och vald klubb, Jönåkers GK
Du kan också ta direktlänken under menyn “Tävla”. Ungefär en gång i månaden så anslår seniorkommittén färsk statistik på klubbens anslagstalva.

Snabba på spelet!
Vi är många som vill spela veterangolf. För att spelet skall flyta på är det viktigt att vi hjälps åt. Gör så här:’
• Slå en p-boll (provisorisk boll) om du är det minsta osäker på om du kan hitta bollen.
• Om du väntar på att medspelarna skall slå ut: gör dej klar att slå (placera bagen, välj klubba, ta fram en peg när du skall slå från tee)
• Ha alltid bagen med dej till den plats du skall slå från
• På green: Den som är klar först slår
• Skriv scorekortet först när du lämnat green
• Pausen efter hål 9 bör högst ta 10 minuter
• Om spelarna i bollen bakom din boll kommer ikapp, låt dessa gå igenom.

Det är vi som utgör seniorkommittén
Tony Berglund (ordförande): 070-6929440
Olle Beijar: 0703985720
Micke Bentzer: 0730655052
Nils-Olov Nilsson: 070-6990542
Margareta Ölander: 070-2733525
Tommy Ljung: 070-5814390

Uppdaterad 240403

Spelschema

Någon omgång kan tas bort och någon justeras till start kl 13.00.
Avslutningstävling fredag den 4 oktober.
Har du spelat 10 seniorgolf eller fler har du rätt att spela denna tävling!

Datum Spelform – Schema 2024 Starter
22 april Poängbogey